niedziela, 13 czerwca 2021

Wywiad z Darią Skiba

 

Kochani usiądźcie wygodnie i przeczytajcie kolejny wywiad. Tym razem swoje pytania zadałam Darii, zobaczcie jak sobie poradziła z odpowiedziami. 




1. Kim jest na co dzień Daria Skiba?

Szczęśliwą mamą, to przede wszystkim. Polką, zamieszkującą Zieloną Wyspę – Irlandię. Romantyczną marzycielką twardo stąpającą po ziemi.

2. Jak rozpoczęło się Twoje pisanie? Skąd czerpiesz pomysły na swoje powieści?

Kiedy przeprowadziłam się do Irlandii, szukałam sobie zajęcia. Po urodzeniu córeczki zaczęłam prowadzić bloga recenzenckiego, nawiązałam nieliczoną ilość nowych znajomości i tak też trafiłam na pewne wydarzenie książkowe, w ramach którego musiałam napisać krótkie opowiadanie. Napisałam, spodobało się pozostałym uczestnikom, a historia i jej bohaterowie nie dawali mi spokoju, dlatego też pewnego późnego wieczoru usiadłam na łóżku ze słuchawkami na uszach i zaczęłam pisać dalej. Tak powstała moja pierwsza powieść. A skąd czerpię pomysły? Z otaczającego nas świata. Kiedy poczuję napływ emocji związanych z jakimś epizodem, mogę zacząć pisać.

3. Ile czasu zajmuje Ci napisanie nowej powieści?

Ciężko podać średnią. Jeśli naprawdę czuję historię i wpadnę w regularny cykl pisania, zajmuje mi to około dwóch miesięcy. Jednak w przypadku najnowszej książki „Pokaż mi swój świat” było zupełnie inaczej. Miałam bardzo długą przerwę od pisania, więc łącznie zajęło mi to półtora roku.

4. Miesiąc temu, a dokładnie 11 maja miała premierę Twoja najnowsza książka „Pokaż mi swój świat”. Czy nadal czujesz te emocje z dnia premiery? Czy już opadły?

Mam wrażenie, że moja premiera trwała znacznie dłużej niż tylko jeden dzień. Cały okres około premierowy był niesamowity! I choć minęło już trochę czasu, nadal odczuwam te emocje. Szczególnie gdy widzę kolejną opinię o mojej powieści. To jest niesamowicie ekscytujące!

5. Czy dzień premiery Cię czymś zaskoczył?

Oczywiście, że tak! Jak i wspomniany już cały czas około premierowy! Moje patronki przechodziły same siebie z pomysłami na promowanie powieści! Powstał trailer zwiastujący fabułę, krótkie zabawne, acz bardzo interesujące filmiki, a nawet piosenka o książce! W dniu premiery dostałam masę powiadomień, gdzie czytelnicy i znajomi pokazywali nam swój świat i do dziś bawimy się w tę zabawę na mojej grupie na facebooku. Również na spotkanie online poprowadzone przez moją cudowną redaktorkę Annę Seweryn dotarło wielu czytelników, co bardzo mnie zaskoczyło!

6. Jak zachęciłabyś czytelników do przeczytania „Pokaż mi swój świat”? Przede wszystkim tych, którzy nie znają jeszcze twojej twórczości (bo myślę, że tych, co znają nie trzeba namawiać)

Każdy czytelnik jest dla mnie wyjątkowy, zarówno ten, który jest ze mną od początku i sięga już po moje teksty „w ciemno”, jak i nowy, taki, który dopiero zaczyna przygodę z moją twórczością. Powiedziałabym, że to, czego może być pewien w moich powieściach, to emocje, które zawsze staram się wlać w historię prosto z własnego serca. Staram się dotykać ważnych tematów, ale też nie przytłaczać czytelnika. Piszę o historiach, które mogą zdarzyć się każdemu z nas, bez względu na wiek, zainteresowania. Piszę od serca, dla serca.

7. Który z bohaterów premierowej powieści jest Ci bliższy i dlaczego?

„Pokaż mi swój świat” to moja czwarta powieść i chyba nauczyłam się całkowicie oddzielać świat bohaterów od mojego, choć oczywiście i w tej historii znajdziecie wiele z mojego życia, jak chociażby moją rodzinną miejscowość, jaką jest Stronie Śląskie. Dlatego też nie mam najbliższego bohatera w tej powieści, ale jeśli musiałabym wybrać jednego, który stał się najbliższy mojemu sercu, byłaby to sześcioletnia Martynka, która na skutek tragicznego wypadku straciła najbliższych, ale i wzrok. Uwielbiam ja i wierzę, ze i Wy pokochacie tę cudowną dziewczynkę.

8. Co o Twoim pisaniu mówią najbliżsi (rodzina)? Czy są zachwyceni Twoimi książkami, dumni z Ciebie i z tego, co piszesz?

Ciężko na to pytanie odpowiedzieć mi jednoznacznie, ponieważ moja rodzina nie ma takiego bzika na punkcie książek jak ja (śmiech). Wiem jednak, że są ze mnie bardzo dumni i mocno mi kibicują!

9. Napisałaś cztery powieści, jeden duet i trzy opowiadania do antologii. To całkiem duży dorobek literacki. Chciałabym, abyś zdradziła nam, czy któraś z twoich czterech powieści jest Ci najbliższa?

Nie, każda z moich książek ma szczególne miejsce w moim sercu, podobnie jak opowiadania, czy duet. To tak, jakby matka miała wybrać „ulubione” dziecko. Nie potrafię. Każda na swój sposób jest wyjątkowa.

10. Czy pamiętasz jeszcze, jakie emocje towarzyszyły Ci przy debiucie powieści „Uwolnij mnie”?

Oczywiście, że tak! Tego nie da się zapomnieć. Ale również nie da się opisać. Moment, w którym odebrałam pierwszy telefon od wydawcy, pierwszego maila, gdy dotknęłam po raz pierwszy egzemplarza książki. Pierwsze opinie i cały szum, jaki się wokół tej książki zrobił. Ach, cudowne wspomnienia, które mogę śmiało powiedzieć, że powstają przy każdej kolejnej premierze.

11. Jak Ty to robisz, że poprzez powieść potrafisz wzbudzić w czytelniku tyle emocji?

Nie wiem! (śmiech). Naprawdę! Za każdym razem, gdy tworzę nową historię, mam wrażenie, że nie ma w niej emocji, na których tak bardzo mi zależy. Wtedy właśnie zaczynam marudzić, że dana opowieść nie jest dobra. Mam wątpliwości, że się nie spodoba. A później okazuje się, że te emocje są i to bardzo namacalne. Bardzo mi na tym zależy, by moi czytelnicy odczuli emocje, które staram się przenieść na karty powieści podczas jej pisania.

12. Czy masz jakiś temat, którego nie potrafiłabyś poruszyć w swojej powieści?

Myślę, że takich tematów mogłoby się sporo nazbierać. Na pewno nigdy nie ruszę horrorów, czy książek typu science fiction. To nie są kompletnie moje klimaty. A jeśli chodzi o tematy w literaturze, której się obracam... Każdy można zrealizować pod warunkiem, że się do niego odpowiednio przygotuję.

13. Co czyta Daria Skiba, jako czytelniczka? Masz swoją ulubioną autorkę/a?

Bardzo lubię zmieniać gatunki, które czytam, choć pomijam wspomniane powyżej. Nienawidzę się bać! Lubię romanse, obyczajówki, dobre powieści młodzieżowe, thrillery, kryminały. Nie mam jednego ulubionego autora, to jest niemożliwe, ale w swoich social mediach polecam wielu!

14. Jakie masz plany na przyszłość? Czy możesz nam zdradzić, co teraz piszesz i kiedy możemy się spodziewać kolejnej książki?

Nie mam planów, żyję chwilą i staram się czerpać z życia garściami. A co piszę i kiedy będzie? Niech to będzie moją słodką, niczym wypieki Rafała z najnowszej powieści, tajemnicą.



Daria serdecznie Ci dziękuję za udzielenie mi odpowiedzi na pytania i za poświęcenie mi swojego czasu. Czekam z niecierpliwością na Twoją kolejną powieść.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz