czwartek, 17 maja 2018

Daria Skiba – "Uwolnij mnie"


Jak bardzo miłość może zaślepić?




Tytuł; "Uwolnij mnie"
Autor: Daria Skiba
Wydawnictwo: Vectra
Data premiery: 18.05.2018 r.
Stron: 339 



OPIS:


Jak bardzo miłość może zaślepić? Diana przekona się o tym, gdy wpadnie w sidła bezwzględnego Patryka. Jak wiele będzie musiała przejść dziewczyna, by w końcu podjąć decyzję o wyrwaniu się z objęć szaleńca, i czy wymarzone wakacje okażą się pierwszym krokiem do uwolnienia? Diana zostanie zmuszona do podjęcia egoistycznych decyzji, by po raz pierwszy od wielu lat postawić siebie na pierwszym miejscu. Czy rodzące się w jej sercu nowe uczucie przetrwa próbę czasu? Przeszłość nigdy nie odchodzi w niepamięć, czuwa, by uderzyć w najmniej oczekiwanym momencie. Pewnego dnia demony upomną się o dziewczynę...
Daj się porwać wirowi wydarzeń i emocji, by poczuć na własnej skórze to, co przeżyła Diana. Myślisz, że jesteś w stanie tego dokonać?




MOJE WRAŻENIA:


Usiadłam do laptopa z zamiarem napisania recenzji... Patrzę na ten migający kursor, zaczynam pisać i usuwam to, co już napisałam. Nie wiem, dlaczego tak się dzieje? Chociaż w głowie tyle myśli... ciężko je przelać na słowa pisane.

Kim w ogóle jest autorka? Znacie ją?  Być może wielu z Was kojarzy Darię z bloga  Kraina Książką Zwana, którego autorka prowadzi od dłuższego czasu. Jest również współzałożycielką grupy na Facebooku "Znamy-czytamy.pl", gdzie promuje twórczość polskich autorów. Prowadzi również swoją stronę autorską, Prywatnie Daria jest szczęśliwą mamą, ma wspaniałą córeczkę. Pochodzi ze Stronia Śląskiego, a obecnie mieszka na Szmaragdowej Wyspie. Jej pasją jest taniec z ogniem, czekolada i Within Temptation. Znam Darię już troszkę. Pamiętam dzień, w którym przeczytałam jej pierwsze opowiadanie i chciałam więcej. Ciągle dopytywałam, namawiałam do pisania, aż w końcu nadszedł ten dzień. Otrzymałam fragment do przeczytania i przepadłam... Wiedziałam, że to będzie COŚ.

W tej chwili mam przed sobą egzemplarz papierowy. Okładka przyciąga mój wzrok, jest po prostu adekwatna do treści. Nie mogłam się oprzeć, aby przeczytać książkę po raz drugi. Myślałam, że tym razem będzie łatwiej, ale jednak nie... Emocje takie same jak za pierwszym razem.

Nie chcę zdradzać Wam za wiele fabuły, tę książkę trzeba po prostu przeczytać, przeżyć, przemyśleć.  Główną bohaterką jest Diana, młoda dziewczyna, która wie, czego chce od życia. Sytuacja ta ulega jednak zmianie, kiedy wyjeżdża na studia. To właśnie tam poznaje mężczyznę, który początkowo jej imponuje, podoba się, który wiele dla niej znaczy. Razem z Patrykiem wynajmuje mieszkanie. Jednak już wkrótce okazuje się, że wcale nie jest tak kolorowo. Patryk nie tylko sięga często po alkohol i inne używki, ale również okrada Dianę z jej pieniędzy, stosuje wobec niej przemoc psychiczną. Jest po prostu bezwzględnym tyranem, szaleńcem, który potrafi tylko pasożytować na biednej dziewczynie. Jak długo Diana to wytrzyma? Czy w końcu uwolni się od Patryka? Czy da szansę nowemu uczuciu? Czy przeszłość odejdzie w zapomnienie, czy może uderzy w nią ponownie? Kochani tych pytań mogłabym postawić wiele, mieszając wam przy tym w głowach. Nie będę tego jednak robić, przeczytajcie sami.

"Diana, zniszczę cię. Jeśli mnie zostawisz, będziesz nikim, a ja cię zniszczę, przysięgam"

Daria Skiba poruszyła w swej książce temat, który jest tak naprawdę tematem tabu. W dzisiejszych czasach bardzo mało osób potrafi o tym mówić. Mimo, że przemoc w związku zadaje ból i niszczy, tak wiele kobiet nie potrafi się wyzwolić spod władzy tyrana. Liczą, że on się jeszcze zmieni, wstydzą się o tym mówić, boją się o siebie i dzieci. Takie milczenie jest z jednej strony przyzwoleniem do takiego traktowania, krzywdzenia. zadawania bólu. Z drugiej strony, rozumiem, iż strach nie pozwala na podjęcie ostatecznych decyzji. Mam nadzieję, iż jeśli ktoś jest w tej chwili w podobnej sytuacji co Diana, po przeczytaniu tej książki odważy się zrobić ten pierwszy krok do wyzwolenia. Da sobie szansę na normalne życie.

Autorka pisze lekko i przyjemnie, słowa wypływają z niej same, dostarczając nam z każdą kartką mnóstwo emocji, wbijają nas w fotel, wywołują lawinę uczuć od tych pozytywnych i miłych do najgorszych. Nie znajdziecie tutaj żadnych rozwlekłych opisów, tylko proste, zapadające w pamięć zdania. Jeśli zaznaczacie cytaty w książkach, tutaj znajdziecie ich wiele. Zanim się obejrzycie, będzie ostatnia strona. 

Muszę też wspomnieć o wspaniale wykreowanych bohaterach. Są wyraziści i bardzo charakterystyczni. Podobnie, jak my, mają swoje wady i zalety. Popełniają błędy, walczą z przeciwnościami losu. Bardzo bliska podczas czytania była mi Diana. Współczułam jej, ale jednocześnie podziwiałam ją za odwagę, za hart jej ducha. Za to, że wytrzymała to wszystko. Chociaż na pewno nie było jej łatwo. Za to Patryk wywołał we mnie tak negatywne emocje, że brakuje mi słów, aby go opisać. Tyran i pasożyt to tylko cząstka tego, co można o nim powiedzieć. Jedno jest pewne, Daria bardzo dobrze odzwierciedliła tę postać, każdy kto już przeczytał książkę, na pewno przyzna mi rację. Jest jeszcze Alan, o którym do tej pory nie wspomniałam. Kim on jest? Może nadzieją Diany na lepszą przyszłość? Przyjacielem? Na pewno jest kimś, kto odegra dużą rolę w tej historii.

Zakończenie – porażające, ale dające nadzieję na kontynuację, na którą już czekam. Mam nadzieję, że czas oczekiwania nie będzie długi.

Podsumowując,"Uwolnij mnie" to wspaniały debiut autorski Darii. To powieść, która zmusza nas do refleksji i do wyciągania wniosków. Dostarcza mnóstwo emocji, porusza trudne tematy. Jeśli raz ją przeczytacie, na zawsze pozostanie w Waszych myślach. Trudno będzie się wam od niej uwolnić. Przeczytajcie! Polecam!



Za możliwość przeczytania i zrecenzowania dziękuję autorce oraz Wydawnictwu Vectra



Książka bierze udział w wyzwaniu:
Dziecięce poczytania, Olimpiada czytelnicza oraz Czytam, bo polskie

2 komentarze: